פורטוגל עוברת לפלפורמה דיגיטלית בתהליך אישור אזרחות ליהודים שהם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל

איתי מור, יו"ר העמותה 'מעבר לקשת פורטוגל': "ההליך המסורבל והאיטי גרם לעיכובים למשרד הרישום, לעורכי הדין ולמבקשי האזרחות. משנת 2022, ההליך יעבור לפלטפורמה דיגיטלית וההליך שמבוסס על ניירת יופסק בהדרגה".

נראה שהדבר שכולנו כה ייחלנו לו הגיע – תהליך אישור של מבקשי האזרחות שדורש את בדיקות הקהילות היהודיות בפורטוגל, יעבור בהדרגה לפלטפורמה דיגיטלית בשנת 2022 ולא יהיה מבוסס יותר על ניירת. הדבר יזרז משמעותית את תהליך קבלת האישור.
קראו על כך בטקסט של הקהילה היהודית בפורטו שפרסם אתר החדשות של קהילת יהודי קליבלנד (ארה"ב) Cleveland Jewish News. הכתבה מספרת על התהליך שיעבור לפלטפורמה דיגיטלית ומביאה את תגובת איתי מור, יו"ר התנועה "מעבר לקשת פורטוגל" לקהילה היהודית בפורטו ותגובת נציגים נוספים של ארגונים יהודיים בעולם.

נוהל חדש שבאמצעותו יהודי ספרד ממוצא פורטוגלי יוכלו להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית צפוי לבטל את הניירת המסורבלת שהייתה בשימוש עד כה על ידי המעבר לדיגיטל. 
פורטוגל לקחה חלק פעיל בטיפוח החיים היהודים מאז 2015, וחלק מהמאמץ הזה כלל העברת חוק המעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים שמשפחותיהם מגיעות מקהילות יהודי ספרד מסורתיות שאבותיהם גורשו במאה ה-15. המהלך הזה הגיע כשפורטוגל ביקשה לכפר על זוועות האינקוויזיציה. 

לאחרונה, הבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי, רומן אברמוביץ' קיבל אזרחות פורטוגלית במסגרת חוק השבות לצאצאים יהודים ממוצא ספרדי. למרות שקבלת האזרחות שלו סוקרה בעיתונות במילים האפלות ביותר, נציג הקהילה היהודית הפורטוגלית אמר לאתר JNS שתהליך האישור של אברמוביץ' כצאצא של יהודי ספרד, שתיעודו המלא נמצא זה מכבר ברשות המרשם המרכזי של ליסבון, קיבל אישורים מהמוסדות היהודיים הבינלאומיים הגבוהים ביותר בהתאם לקריטריונים חוקיים. 
הוא הוסיף שהקהילה היהודית של פורטו במגעיה עם הממשלה והפרלמנט הפורטוגלי, תמיד הייתה בעד הדרישה שלפונים צאצאי ספרד יהיה קשר בהווה לפורטוגל שהוא ברוח החוק, כדי להילחם בטיעונים אנטישמיים נגד החוק.

איתי מור, עורך דין בעל אזרחות פורטוגלית, יו"ר העמותה "מעבר לקשת פורטוגל", אמר ל-JNS: "הממשלה מפתחת את הפלטפורמה הדיגיטלית הזו מאז נובמבר 2019, כאשר היא נפגשה עם מספר רב של עורכי דין והכריזה על סיום התהליך המבוסס על ניירת. ההליך המסורבל והאיטי, לרבות פניה ראשונית, איסוף הוכחות או רישום פלילי ותרגומים, גרמו לעיכובים ולאי נוחות לרישום, לעורכי דין ולמבקשי האזרחות. משנת 2022, הליך בקשת האזרחות הכולל את משרד הרישום ועורכי הדין יעבור לפלטפורמה דיגיטלית וההליך מבוסס הניירת יופסק בהדרגה".

איתי מור הסביר שמאז 2015, אחד המסמכים הנדרשים בהליך זה הוא אישור של צאצא ליהודי ספרד שמונפק באחת הקהילות היהודיות בפורטוגל. הקהילה היהודית בפורטו מאשרת יהודים ממשפחות מסורתיות של קהילות יהודי ספרד ממוצא פורטוגלי והקהילה היהודית בליסבון גם מקבלת בקשות מפונים שכיום לא יהודים או יהודים שלא ממוצא ספרדי, אך אילן היוחסין שלהם מראה זיקה ליהודי ספרד ממוצא פורטוגלי.

לא ברור אילו השלכות ייגרמו מכך שלא יהודים יצהירו על עצמם בעלי זיקה ליהודי ספרד ופורטוגל או ממוצא יהודי, אך נראה שזה למטרות אזרחות פורטוגלית בלבד. כעת לא ברור עדיין, האם פונים אלו יתקבלו כחברים מן המניין בקהילה היהודית בפורטוגל.

אשלי פרי (פרץ), נשיא רקונקטר, ארגון שמטרתו לחבר את הצאצאים של יהודים מגורשי ספרד ופורטוגל לעולם היהודי, אמר ל-JNS: "זוהי התפתחות מבורכת מאוד ושוב מצביעה על מחוייבותה של ממשלת פורטוגל לתת אזרחות לצאצאים של יהודי ספרד. משפחתינו והקהילה שמרו על קשר חזק למורשת הספרדית הפורטוגלית שלה ואנחנו שמחים על כך שההנהגה הפורטוגלית מחזקת את זה מהצד שלה".

לפני כמה שנים, פורטוגל חוקקה חוק שנועד להחזיר לצאצאים מגורשי יהודי ספרד ופורטוגל אזרחות פורטוגלית מבלי שהם יצטרכו לחיות בפורטוגל או לדבר פורטוגזית. מבקשי האזרחות צריכים להנפיק אישור זכאות לאזרחות דרך הקהילות היהודיות בפורטוגל, או קהילות המוצא של המבקשים מחוץ לפורטוגל. 
החוק הפורטוגלי המעניק אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל נכנס לתוקף במרץ 2015. ההערכה היא שכ-30,000 יהודים קיבלו אזרחות פורטוגלית.

באפריל 2020, כמה מחברי הפרלמנט של פורטוגל ניסו לכפות תקופת שהייה של שנתיים בפורטוגל לפני כל בקשת אזרחות מתוך חשש שיכולות להיות בקשות בעייתיות. אך הדבר התגלה כלא הכרחי וביולי הפרלמנט נסוג מיוזמה זו.

לדברי חבר בקהילה היהודית של פורטו שסירב ששמו יופיע בכתבה זו, הקהילה מבקשת לראות את אישור הזיקה לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל בפלטפורמה הדיגיטלית כדי "לאפשר שיתוף פעולה בזמן אמת בין רבנות פורטו למשרד הרישום". 
"חשוב שהרשמים יבינו בדיוק מיהו יהודי וכיצד לקרוא מסמכים משפטיים יהודיים בעלי אמינות הלכתית, כגון חוזה נישואין ולהכיר את המשפחות מקהילות יהודי ספרד המסורתיות ממוצא פורטוגלי וקסטיליאני", הוא אומר. "אנחנו מאמינים שעבודת צוות בין רבנות פורטו לבין לשכת הרישום תעשיר את המוסד הזה, משום שניתוח המסמכים של הפונים מרמז על ידיעת העולם היהודי והשפה העברית".

בין יולי 2020 ועד למועד הנוכחי, קהילת פורטו, כמו זו של ליסבון, הייתה שותפה עם ממשלת פורטוגל בפיתוח רגולציה טובה יותר של החוק שיוצג בקרוב לציבור. יש עדיין פרטים ונושאים שנלמדים והדברים טרם הוחלטו.

כיום ישנן שמועות רבות בנוגע למה שממשלת פורטוגל עתידה לעשות בנוגע לחוק האזרחות הפורטוגלית והאם היא תפסיק את הענקת הזכאות לאזרחות או תדרוש מגורים בפורטוגל או דרישות נוספות שקשה לעמוד בהן.

למרות חששות אלו, התומכים עדיין מרוצים מכך שתהליך בקשת האזרחות יעבור לפלטפורמה דיגיטלית. "זהו תהליך היסטורי שמחבר מחדש את העם היהודי והפורטוגלי שיש להם מורשת משותפת כה ארוכה ועשירה", אומר פרי.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר