איתי מור: "מערכת היחסים בין ישראל לפורטוגל מתחזקת כי ישראלים רבים הופכים לפורטוגלים, וככל שהנוכחות היהודית תגדל הציפייה היא שנראה עוד אירועים כאלה בעתיד וצריך לדעת להוקיע אותם כמה שיותר מהר ולעקור אותם מהשורש".

איתי מור, יו"ר התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל" התראיין לערוץ 7 – אתר החדשות הגדול והמוביל בציבור הדתי על תופעות אנטישמיות שזוכות לפומבי בשבועות האחרונים בפורטוגל והסיבות להן.

"מערכת היחסים בין ישראל לפורטוגל מתחזקת כי ישראלים רבים הופכים לפורטוגלים, הקהילה היהודית גדלה וככל שהיא גדלה הקולות האנטישמיים צפים ועולים", אומר  איתי מור ומספר על האירועים האנטישמיים של הימים האחרונים בפורטוגל: "בשבוע האחרון ראינו שני אירועים. אירוע אחד שהוא החמור גנרל ותיק ומוערך מאוד, אחד האחראים למהפכה הדמוקרטית בפורטוגל, שהתבטא בצורה קיצונית ואמר ש'היהודים שולטים במימון העולמי קנו ותפסו בעלות על החיסונים כנקמה היסטורית ולא אוסיף עוד לפני שהבולדוגים הציוניים יעוטו עלי'. זו אמירה מאוד קיצונית במדינה שנחשבת סובלנית כמו פורטוגל ומדובר באדם בעל ערך היסטורי רציני ורבים מקשיבים לו".

להערכתו של איתי מור הטריגר לכך הוא ההצלחה הישראלית בנושא החיסון. "הגנרל לא דיבר על ישראל אלא על יהודים. מבחינתו ישראל והיהודים הם אותו דבר. הוא ניסה להסביר את עצמו אבל חפר לעצמו בור עמוק יותר כשהוא ניסה להשוות את המשבר הישראלי פלשתיני לשואה ולעוולות נוספות בעולם".

איתי מור אמר שלשמחתו הרבה מאוד גורמים ציבוריים גינו את האמירות שלו בתקשורת המקומית ומחוצה לה וסיפר על אירוע נוסף של התבטאות אנטישמות שקרתה בתכנית "האח הגדול" בטלויזיה בפריים טיים, בה צופים הרבה מאוד פורטוגזים:

"אחד המתמודדים החליט שהוא עושה מחווה לגרמניה הנאצית והלך במועל יד תוך שהוא מחייך ומגחך. הוא הסביר את עצמו שזו הייתה בדיחה. הוא הודח עוד באותו יום ובטלוויזיה העבירו חצי שעה של שיעור היסטוריה על משמעות הדברים בהיבט ההיסטורי".

"אני גם מאוד מזועזע אבל גם מעודד מהקולות המגנים את התופעה", אומר איתי מור המוצא קשר ישיר בין הצלחות ישראליות להתגברות על תופעות אנטישמיות. "אירועים שכאלה, כמו במקרה ההצלחה הישראלית בחיסון נגד קורונה, מעירה קולות רדומים בפורטוגל".

איתי מור הוסיף כי באפריל 2020, גורמים פוליטיים דיברו בצורה אנטישמית נגד יהודים בהקשר הדרכון הפורטוגלי. "השוו את היהודים לקורונה, אבל רואים שם מאוד בחומרה אנטישמיות. יש גורמים שנאבקים בזה בצורה חזקה בתוך הפרלמנט. הקולות הללו מינוריים אבל קיימים". בסיום הראיון, העריך איתי מור כי "ככל שהנוכחות היהודית תגדל הציפייה היא שנראה עוד אירועים כאלה בעתיד וצריך לדעת להוקיע אותם כמה שיותר מהר ולעקור אותם מהשורש".

האזינו לראיון המלא כאן

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר