בצל הקורונה – איזה תחומי נדל"ן שגשגו בשנת 2021 ומשכו משקיעים לפורטוגל?

גם בשנת 2021 שוק הנדל"ן בפורטוגל ממשיך לפרוח. כמו השנה הקודמת, גם שנת 2021 הסתיימה בצל הקורונה, אך תחומים שונים בשוק הנדל"ן הראו שיש להם את היכולות והאמצעים לצלוח את המשבר. בשנת 2021 פורטוגל משכה אליה משקיעים בינלאומיים וחברות ענק שהשקיעו בשוק הנדל"ן.

כאשר מדברים על נדל"ן, רבים חושבים על נכסים למגורים למכירה או להשכרה. אך שוק הנדל"ן מגוון מאוד וכולל בתוכו הזדמנויות השקעה מרתקות ומניבות שהן הרבה מעבר לנדל"ן למגורים. המגזין הפורטוגלי הכלכלי אידאליסטה סיפר על תחומי הנדל"ן השונים שחוו צמיחה ב-2021 בפורטוגל ושהשקיעו בהן חברות ענק בינלאומיות. תחומים אלו כללו נדל"ן מסחרי, נדל"ן משרדי ונכסים לוגיסטיים וגם מגורי סטודנטים ומגורים לגיל הזהב.
נראה שדבר אחד בטוח: פורטוגל נשארה על הרדאר של המשקיעים, לאומיים וזרים, שרואים במדינה את המקום האידיאלי להרחבת עסקיהם.

קראו על התחומים שחוו צמיחה בשנה החולפת ושימשיכו להיות מובילים גם ב-2022 ובחרו את תחומי ההשקעה שמעניינים אתכם בפורטוגל!

נכסים לוגיסטיים

חברות רודפות אחרי שטחי משרדים – אחד התחומים המובילים לשנת 2022

השקעות במעונות ובמגורי סטודנטים

אחד התחומים האטרקטיביים כרגע: מגורים לגיל הזהב

ביקוש גדול לנכסים לוגיסטיים

לוגיסטיקה הוכתרה כאחד התחומים המנצחים בתקופת הקורונה בגלל התפתחות ה-E-commerce, מסחר האונליין שחווה זינוק גלובלי מאז תחילת המגיפה.

העיסוק בנכסים לוגיסטיים זינק וכעת יש היצע קטן לביקוש גדול. על מנת לחקור את התחום הזה, חברת ענק של צפון אמריקה Goldman Sachs Asset Management הודיעה כי תשקיע יותר מ-1,000 מליון יורו בפורטוגל ובספרד, במטרה לפתח פלטפורמות לוגיסטיות חדשות בשלוש השנים הקרובות.

יתרה מכך, זוהי מגמה שכבר התרחשה בשנת 2020, בעקבות הופעתה הפתאומית של מגיפת הקורונה. באותה שנה, 272,000 מ"ר בפורטוגל שימשו לשטחים של מחסנים ולמטרות לוגיסטיות, מה שייצג צמיחה של 24% בהשוואה ל-2019, והוא גם הערך השלישי בגובהו אי פעם בפורטוגל, לפי היועץ של ענקית הנדל"ן המסחרי –CBRE.

מספר חברות הכריזו על תכניות התרחבות בפורטוגל. להלן כמה מהעסקים הידועים של שנת 2021:

  • חברת VGP הבלגית משקיעה יותר מ-100 מליון בפורטוגל
  • מרלין פותחת את הפארק הלוגיסטי הגדול במדינה עם ספינות משא בשטח של מעל ל-45,000 מ"ר
  • לידל משקיעה 73 מליון דולר במרכז לוגיסטי חצי רובוטי בצפון
  • פארק של החברה הגרמנית Green Logistics יושלם באזמבוז'ה (פאתי ליסבון) עם מחסן ליגיסטי ששטחו 115,000 מ"ר.
  • נובו בנקו מוכרת מתקנים ישנים של ליסגרפיקה באויראס
  • מרקדונה מתרחבת בפורטוגל ורוצה מרכז לוגיסטי גדול באלמאירים
  • חברת Bankinter and Sonae Sierra רוכשת מחסן לוגיסטי תמורת 13.15 מליון
  • נדל"ן בנק: בנק BCP מוכר מחסן בפלמלה שבסטובל ששטחו מעל ל-26,000 מ"ר תמורת 1.4 מליון יורו
  • חיפוש אחר מחסנים בקרבת ערים מעורר את צמיחת מסחר האונליין ואת המגיפה

החברות רודפות אחרי שטחי משרדים ומעריכות שזה התחום שיוביל השנה

"פורטוגל היא ארץ של צמיחה והזדמנויות עבור העסקים שלנו", אמר באוקטובר ז'אן פרנסואה קואק, מנהל שותף בקבוצת Kardham ששמה את עיניה על פורטוגל. גם פדרו לנקסטה, מנכ"ל JLL, הזהיר באמצע השנה מהעובדה שיש ביקוש גדול בתחום זה בפורטוגל. דו"ח אחר של חברת Savills העריך שתחום הנדל"ן יגיע לרמות שמלפני הקורונה ב-2022, כאשר הדגש יהיה על תחום המשרדים, במיוחד בליסבון.

במקביל, כאשר שירות לקוחות טלפוני "תופס מקום", חברות רבות מתאימות את חללי המשרד שלהן או משקיעות בתשתיות חדשות. בנוגע לעבודה מרחוק, חשוב לומר שליסבון נחשבה לעיר השלישית הטובה בעולם לשירות טלפוני מרחוק, כשהיא רק קצת מאחורי בנקוק בתאילנד וניו דלהי בהודו.

אלה חלק מההשקעות המשמעותיות שהיו בתחום השטח המשרדי בשנה החולפת:

  • הצעת שטח משרדים ייחודית בבניין Alegria One במיקום מרכזי בליסבון שנרכש על ידי הבנק EastBanc תמורת 11 מליון יורו
  • חברת Mercedes-Benz.io שמפתחת פתרונות טכנולוגיים, תפתח משרדים בבראגה ב-2022 ותגייס מעל ל-100 עובדים
  • בניין המשרדי הראשי בפרויקט ICON, של חברת שממוקם בשדרות בואבישטה בפורטו Civilria נמצא בשלבי בנייה סופיים.
  • משרדיו של Ascendi, זכיין של הכביש המהיר, הוקמו בבניין לשעבר של Litografia Lusitana בשדרות בואבישטה – מיקום מרכזי בפורטו
  • eDreams – ענקית תיירות האונליין בעולם מקימה מרכז טכנולוגי בפורטו
  • הקבוצה האנגלית Kantar שנותנת שירותים של ניתוח דאטה, שיווק וייעוץ לחברות ולמותגים תקים מרכז בפורטו בהשקעה של 4.3 מליון יורו ואמורה להעסיק 200 עובדים עד סוף 2022
  • משרדים חדשים של חברת Uber בליסבון כבר נפתחו ועלו 90 מליון
  • מרכז סחר עולמי מתעורר לחיים מחוץ לליסבון
  • מליונר צרפתי קונה 17 נכסים בפורטוגל תמורת 120 מליון יורו

השקעות במעונות ובמגורי סטודנטים

ישנם משקיעים רבים שרואים בפורטוגל השקעה אטרקטיבית במגורי סטודנטים. 2022 התחילה בחדשות רבות המוכיחות זאת, עם פתיחתם של מספר מקומות לינה בתחום הזה של שוק הנדל"ן. "פורטוגל מציגה את עצמה כאחד מהשווקים עם הפוטנציאל הגדול ביותר לפיתוח פרויקטים של מגורים לסטודנטים", אמרה לאחרונה אלכסנדרה גומס, ראש מחלקת המחקר ב-Savills Portugal והוסיפה שליסבון צריכה להיות אחד מהמיקומים האטרקטיביים ביותר ברמה האירופאית בתחום זה.

אחד הבניינים שפתח את שעריו השנה בפורטוגל (בפורטו) היה Studyou שממוקם במרכז האוניברסיטאי אספרלה ויש בו, למשל, בית קולנוע, בר וגינה עם ברביקיו.

בשנה החולפת נרקמו מספר פרויקטים למגורי סטודנטים, כפי שניתן לראות להלן:

  • החברה הפורטוגלית Ageas תבנה מעונות סטודנטים באספרלה, ליד בניין ההנדסה של אוניברסיטת פורטו שיכללו 265 חדרים.
  • קבוצת Valeo פתחה בניין מעונות סטודנטים באזור האוניברסיטה, ליד תחנת הרכבת התחתית. הוא כולל 470 מיטות, 423 חדרים הפרוסים ב-16 קומות וארבעה סוגי מגורים.
  • BigCity, חברה המתמחה בפיתוח וניהול נכסי נדל"ן לסטודנטים באירופה ו- Reditum Capital יפתחו בניין חדש של מעונות סטודנטים באספרלה בפורטו בהשקעה של כ-30 מליון יורו.
  • בשיא מגיפת הקורונה הקבוצה הצפון אמריקאית Valeo פתחה את מגוריה הראשונים לסטודנטים ליד הפקולטה לכלכלה של אוניברסיטת פורטו. היא תכלול 15 קומות ו-410 יחידות מגורים.

בליסבון נמצא בתכנית מעון סטודנטים באגף המערבי של בניין הנוסעים בסנטה אפולוניה ויכלול לפחות 173 מיטות. בנוסף, ב-2020 בניין המגורים My Home in the City התאים למציאות החדשה של הקורונה והתחיל לאכלס לא רק סטודנטים ותיירים, אלא גם עובדים צעירים.

מגורים לגיל הזהב, הזדמנות בתחום הנדל"ן

ב-2020 אתר אידיאליסטה כתב שמגורים לגיל הזהב זאת הזדמנות להשקעה בפורטוגל. שנה חלפה וכן…טרנד ההשקעה הזה אושר. לפי מחקר של ענקית הנדל"ן CBRE, בעוד פחות מ-30 שנה, יותר משליש מהאוכלוסייה המתגוררת בפורטוגל יהיו קשישים. מה שמקביל לסך של 3.3 מליון איש ויצור צורך ב-55,000 מיטות נוספות לגיל הזהב.

דוח אחר של Savills הגיע למסקנה כי תחום המגורים למגורי קשישים מושך אליו יותר ויותר משקיעים ונתפס כאחד התחומים האטרקטיביים ביותר כרגע. אחת החברות שתכנס לתחום הזה היא Thor הספרדית, שתכנס לפורטוגל עם שלושה סוגי מגורים לקשישים: בכל אחד יהיו 120 מיטות והם ימוקמו בסטובל, בגימאראס ובאלגרבה.

אחת מהנישות שמומלץ לקחת בחשבון בתחום, אלו מגורים לגיל הזהב של הקהילה הגאה. לעיתים קרובות, הם מזדקנים בבדידות, אין להם ילדים וחווים ניכור מהמשפחה. מדינות רבות כבר השקיעו בנישה הזאת ויש לה הכל כדי להצליח גם בפורטוגל. ב-2021 חברת Orpea קנתה קרקע בשטח 12,800 מ"ר במרכז אלברקה, בפאתי ליסבון ותבנה שם מרכז מגורים לבני הגיל השלישי, התשיעי במדינה, עם קליניקה ובית חולים.

מי שמשקיע בפורטוגל, השיא בשנים האחרונות את רווחיו בצורה משמעותית. אנו רואים שמגמה זו של שוק נדל"ן משגשג צפויה להימשך גם בשנת 2022 ולכן מומלץ לנצל את חלון ההזדמנויות שעודנו פתוח, הרבה לפני מה שנראה כמיצוי פוטנציאל המחירים של פורטוגל.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר