איתי מור מגיב בטור דעה בפאבליקו על הביקורת שהופנתה כלפי הקהילה היהודית בפורטו

בעיתון Publico, אחד העיתונים החשובים בפורטוגל, פורסמה כתבת שער שמעבירה ביקורת קשה על הקהילה היהודית בפורטו. בעקבות הכתבה, איתי מור, נשיא התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל", פרסם טור דעה ב- Publico על התרומה הגדולה של הקהילה היהודית לפורטוגל , צמיחת הקהילה במספרים ועל מוטיבציה אנטישמית שעלולה להופיע בכתבות מסוג זה.

קראו את הטור של איתי מור:

חוק האזרחות: אתם באמת רוצים לדבר על מספרים?

בין 2015-2021, הקהילה היהודית בפורטוגל גדלה ב-57,000 אנשים, שהם צאצאים ליהודים מגורשי ספרד. ישנם כ-80,000 נוספים ברשימת ההמתנה לקבלת אזרחות פורטוגלית.

לאחרונה, מספר דמויות הופיעו בחדשות בהקשר של חוק האזרחות הפורטוגלית והקהילה היהודית הגדלה בפורטוגל. קהילה של יהודי ספרד, צאצאים ליהודים שגורשו מפורטוגל לפני מאות שנים, מה שנראה כיום כעוול עצום שחייב היה להיות מתוקן, אפילו אם זה באיחור כה רב.

לדעתי, יש דמויות ונתונים שהרבה יותר מעניין לדון בהם. מלכתחילה, המספרים שעליהם הצביע משרד המשפטים לפני מספר ימים: קהילת יהודי פורטוגל גדלה ב-57,000 אנשים, צאצאים ליהודי ספרד, בין השנים 2015-2021. ישנם כ-80,000 נוספים ברשימת ההמתנה לקבלת אזרחות פורטוגלית. המספרים הללו מתייחסים לשש שנים שבהם מדובר ב-10,000 איש בשנה בממוצע. אם בוחנים את המספרים בפרספקטיבה כזאת, הם לא כל כך גבוהים, במיוחד אם לוקחים בחשבון את מספר היהודים ממוצא ספרדי עם זיקה לפורטוגל ומי שעדיין חסר זיקה כזאת באופן חוקי (מבינת קבלת האזרחות).

המניע לבואם של יהודי ספרד אינו קשור להשקעה. מדובר במשהו הרבה יותר גדול מזה. יש קשר רגשי מובהק למדינה שהם מרגישים שהיא שלהם, כפי שהיא הייתה של אבותיהם, אבל יש גם קשר תרבותי לקהילה שאליה הם שייכים.

השקעות והזדמנויות פיננסיות מתבררות כתוצאות, ולמעשה, אי אפשר להתעלם מהתרומה הכלכלית של הקהילה לכלכלה הפורטוגלית. לקהילה יש תפקיד חשוב בתחומים כמו טכנולוגיה, נדל"ן, תיירות ושירותים וההערכה היא שההשקעה בשבע השנים האחרונות נעה סביב שישה מיליארד יורו והביאה ליצירת 10 אלף מקומות עבודה.

לעיתים קרובות, כאשר כסף מזוהה עם קהילה יהודית, ישנם כאלה שמנסים לעורר ספקות וחשד ומופיעה מוטיבציה אנטישמית. יש מקרים רבים אחרים, הקשורים למשל, להשקעות ב"ויזת זהב" שכמעט ולא מודגשות.

פורטוגל הוכיחה, מצפון לדרום, שהיא מדינה הנוהגת בכבוד ובסבלנות כלפי מי שמגיע אליה עם כוונות טובות. אני מקווה שכך זה ימשך.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר