אין ספק שפורטוגל היא אחת המדינות המרתקות באירופה, עם מורשת מרשימה, נופים עוצרי נשימה ותרבות יוצאת דופן.

ההחלטה של פורטוגל לאפשר ליהודים בעלי זיקה לגירוש ספרד להחזיק בדרכון פורטוגלי, מביאה איתה מטבע הדברים גם שינוי ביחסים בין המדינות. עד כמה שניתן לומר כי יחסי ישראל פורטוגל לאורך השנים, מאז קום המדינה, היו יחסים דיפלומטיים יציבים, קשה להתעלם מהתפתחות היחסים, גם מפאת הזכאות לדרכון כאמור, ויתכן כי גם בגלל הפיכתה של פורטוגל במידה רבה ל"ארץ ההזדמנויות הבלתי נגמרות" מבחינה עסקית וכלכלית.

לאור התנועה ההולכת וגדלה של ישראלים אל עבר פורטוגל, מכל סיבה שהיא, ראוי לתת את הדעת ליחסים בין המדינות, שיתכן ויש בהם כדי לבשר את העתיד לבוא.

בעמוד זה נספר על ארבעת מעגלי ההצלחה שחלו ביחסי פורטוגל ישראל מאז שנכנס לתוקף תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי, על היחסים הדיפלומטיים בין המדינות במשך השנים, על התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל" שמהווה גשר בין ישראל לפורטוגל ומה אומר מינוי שגריר פורטוגל חדש בישראל על חשיבות היחס כלפי ישראל מצד ממשלת פורטוגל.

 

התפתחות דיפלומטית ביחסי ישראל פורטוגל

היחסים הדיפלומטיים בין המדינות התחילו להתפתח ב-1977, כשראש ממשלת פורטוגל דאז החליט לקשור קשרים דיפלומטיים עם יצחק רבין. ב-1995, לאחר הסכמי אוסלו, פורטוגל החלה לראות את ישראל בצורה חיובית יותר, אולם עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, היחסים שוב התקררו.

ב-2005 נחתם מזכר הבנה לגבי חילופי מידע ומעקב אחרי פעילות ניירות ערך בין שתי המדינות וב-2006 נחתמה אמנה למניעת כפל מס. בשנים 2005-2011, הביקורת כלפי ישראל פחתה והיחסים שוב התחממו והמשיכו להתפתח עד 2015, בתקופת פדרו פאסוש קואליו שתמך בשלום בין ישראל לרשות הפלסטינית ויחד עם זאת הביע תמיכה בעמדת ישראל.

 

זכאות לאזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל

ב-2013 פקד את פורטוגל משבר כלכלי וממשלת פורטוגל הצהירה על כוונתה לאפשר לקבל אזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל. מדובר בארועים היסטוריים מהמאה ה-15, בתקופת האינקוויזיציה, כשמשנת 1497 נרצחו, גורשו והומרו מאות אלפי יהודים באזור החבל האיברי מספרד ומפורטוגל. ב-2015 נכנס לתוקף תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי והוא זה שגרם לבנייה מחדש של הקשר בין פורטוגל לבין ישראל.

מאז יותר מ-100,000 אזרחים ישראלים הגישו בקשות לקבלת אזרחות פורטוגלית שמעניקה גם דרכון פורטוגלי שמהווה דרכון של האיחוד האירופאי ויש בו יתרונות רבים. קראו כאן על הוצאת דרכון אירופאי  וכאן על יתרונותיו .

 

מעגלי ההצלחה שנוצרו בעקבות הזכאות לאזרחות פורטוגלית

בעקבות הזכאות לאזרחות פורטוגלית, פורטוגל הפכה ממדינה שהייתה יחסית לא מוכרת ואנונימית עבור ישראלים למדינה שיש בה עניין רב. מייסד "מועדון הדרכון הפורטוגלי" ויו"ר התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל" איתי מור, מחלק את יחסי ישראל פורטוגל לאחר תיקון לחוק האזרחות לארבעה מעגלי הצלחה.

המעגל הראשון הוא של הזכאות לאזרחות פורטוגלית שמייצרת הכנסה רבה עבור ממשלת פורטוגל בעקבות הכספים שמשולמים סביב הנושא של האזרחות.

המעגל השני הוא התפתחות התיירות מישראל. עד ל-2015 ביקרו בפורטוגל מעט מאוד תיירים מישראל ופתאום החלו להגיע אליה מטוסים מלאים. התיירים הישראלים לאט לאט מתחילים לגלות את היעדים האטרקטיביים של פורטוגל, את נופיה היפיפיים, את האוכל הטוב, התרבות והדברים הייחודיים שיש במדינה.

המעגל השלישי הוא מעגל המשקיעים. בשנים האחרונות הושקעו בכל רחבי פורטוגל כשלושה מיליארד יורו על ידי יזמי נדל"ן ישראלים. זהו סכום עתק ויזמים ישראלים רבים ממשיכים להגיע לפורטוגל ולהשקיע גם בתחומים אחרים, כמו תחום הקנאביס. בתקופה האחרונה, בעקבות האפשרויות הנוחות והויזות המוצעות  משקיעים בפורטוגל יזמי הייטק ישראלים צעירים, מסעדנים ויזמים בתחום הדת (למשל, פותחים מסעדות כשרות).

המעגל הרביעי הוא של ישראלים שבחרו ברילוקיישן לפורטוגל וכיום מספרם עומד על אלפים, אולם סביר להניח שעם הוצאת הדרכון והאזרחות הפורטוגלים, גם מספרם של אלה יעלה.

 

יחסי ישראל פורטוגל ברמה הפוליטית

בין ישראל לפורטוגל קיים שיתוף פעולה ברמה הפוליטית וממשלת פורטוגל מעוניינת בהמשך הבנייה של מיזמים עסקיים בין ישראל לפורטוגל ובהמשך שיתופי פעולה בין הסקטורים השונים. כמו כן, היא מעוניינת ביצירת שיתופי פעולה פוריים הן בתרבות והן בתעשייה ובחקלאות וכמובן מבחינת הדגל הישראלי בהייטק.

 

חשיבות שגרירות פורטוגל בישראל ומינוי השגריר החדש

בתחילת שנת 2021 מינתה פורטוגל שגריר חדש בשגרירות פורטוגל בישראל. השגריר חורחה טיטו דה וסקונסלוס קאברל בתפקיד הקודם שלו כיהן כשגריר פורטוגל בברזיל. מבחינת פורטוגל ברזיל היא מדינה חשובה מאוד כי יש פעילות רבה בין שתי המדינות. העובדה שמינו בישראל שגריר שכיהן כשגריר בברזיל מראה עד כמה ממשלת פורטוגל לוקחת ברצינות את שגרירות פורטוגל בישראל.

באותה שנה גם מונה שגריר ישראלי חדש בפורטוגל – דור שפירא. לנוכח השינויים ניתן לראות שמתחיל עידן חדש והתקווה היא שקידום הנוכחות הישראלית בפורטוגל תמשך.

 

מועדון הדרכון הפורטוגלי

השינויים שחלו ביחסי ישראל פורטוגל שינו את חייו של איתי מור, עו"ד שייסד את "מועדון הדרכון הפורטוגלי". ב-2015, עם היוודעו על התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי שמכוחו ניתנת האזרחות הפורטוגלית, איתי מור קיבל בעצמו את האזרחות והדרכון הפרטיים שלו ומאז הכל היסטוריה. הוא התאהב בפורטוגל ובמשך השנים רקם קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממשלתיים, הקהילה היהודית ואנשי תפעול ואדמיניסטרציה מקומיים בפורטוגל שמייצרים הליך חלק ומהיר.

איתי מור יכול להסביר בקלות ובבהירות כל דבר שקשור לאזרחות פורטוגלית ולא רק. "מועדון הדרכון הפורטוגלי" נותן שירות בכל התחומים שקשורים לפורטוגל: השקעות הון, נדל"ן, עבודה וזיקה בינלאומית של פורטוגל. מעבר להליך העיקרי של הוצאת אזרחות פורטוגלית, "מועדון הדרכון הפורטוגלי" מטפלים באשרות נוספות כמו ויזת סטודנט, ויזת עבודה, ויזת סטארט אפים ועוד.

היחסים החמים בין ישראל לפורטוגל באים לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר "במועדון הדרכון הפורטוגלי" כי אצלנו לא מדובר רק בסניף שפועל בישראל, אלא גם בשני סניפים שנפתחו ופועלים בפורטוגל ובברזיל ומסייעים במדינות אלו בהוצאת אזרחות פורטוגלית מצד הרשויות.

 

התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל"

על רקע הגדילה וההתפתחות של הנוכחות הישראלית והיהודית בפורטוגל, הוקמה "עמותת מעבר לקשת פורטוגל" בראשותו של איתי מור. מטרת העמותה לאפשר את מימוש הפוטנציאל לשיתוף פעולה הדדי בין ישראל ופורטוגל בכל הענפים: מסחר, חברה, מדע, נדל"ן, פוליטיקה ועוד. העמותה מהווה גשר בין ישראל לפורטוגל ועוזרת להתחבר מחדש למורשת הפורטוגלית. התנועה מונה חברים מישראל וחברים מהקהילה היהודית הבינלאומית ונמצאת בקשר שוטף עם הקהילה היהודית בפורטוגל.

איתי מור מתראיין על העמותה באמצעי התקשורת בפורטוגל. כיום פותחה על ידי התנועה פלטפורמה שמראה לקהילה היהודית את הפלאות של פורטוגל ואת מגוון הדברים שיש למדינה להציע. בנוסף לכך, חברי עמותת "מעבר לקשת פורטוגל" נהנים מהטבות כדאיות שנוצרו עם שותפים מקומיים בפורטוגל בתחום התיירות והנופש.

לסיכום, ראינו עד כמה השתנו יחסי ישראל פורטוגל בשנים האחרונות ולאילו מעגלי הצלחה הם גרמו. הצטרפו גם אתם למעגלי ההצלחה האלו וגלו את פורטוגל, מדינה ייחודית שיש לה הרבה מה להציע.

צרו איתנו קשר כבר היום לבדיקת זכאות לאזרחות פורטוגלית ללא עלות.

 

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר